Гражданско Движение ''ДНЕС''

Анализи, коментари и интервюта

Пазарът на изкуство в България: все повече фалшификати, все по-добри фалшификатори

Пазарът на изкуство в България: все повече фалшификати, все по-добри фалшификатори



Между 20 и 30 на сто от пазара на съвременно изкуство в България е от фалшификати.
В изработването на "произведения на изкуството" участват всякакви хора – роми, сериозни специалисти, експерти, художници.
Издаването на сертификат за автентичност е изключително улеснено. Дори изкуствоведи, работещи в големи галерии, издават документи с невярно съдържание и без никаква юридическа стойност.

 

Това каза в интервю за "Дневник" началникът на сектор "Културно-исторически ценности" в Главна дирекция "Национална полиция" главен инспектор Ангел Папалезов. (четете интервюто тук).

 

"До момента не сме забелязали организиран характер на фалшификаторите или на производството на фалшификати. В тази сфера функционират всякакви, включително хората, които се занимават съвсем легално с изкуство - художници, реставратори, гравьори, леяри, търговци", обясни Папалезов.

 

По думите му

 

фалшификаторите стават все по-добри

 

- обикалят битаци и антиквариати да си купуват стари картини, платна, хартия, стари бои. В същото време някои пък не се стараят изобщо, защото "толкова лесно им се получават нещата на фалшификаторите и на търговците, толкова е разбита защитата на колекционерите и изкуствоведите, че много лесно им минава номерът", коментира той. "И ако едно произведение не мине при един-двама души, ще го скриеш за шест месеца и след това ще мине. И не си правят труда да се стараят", допълни Папалезов.

 

Така възможността да се появят фалшификати на изложби, особено на съвременно изкуство, е доста голяма, отбеляза още той. В средите на галеристи и колекционери се говорело, че и на големи изложби, като например на Съюза на колекционерите, на тематични изложби има фалшификати на почти на всеки автор.

 

"Всъщност стигнахме до там, че заради големия риск, вече по-сериозните продавачи, организатори на аукциони, големите държавни и частни галерии, предприемат следния подход - събират изкуствоведи, които са откровени конкуренти помежду си - като мнения, подход, стил, знания. Всеки да оцени картините. Минава първият - сваля една част от картините, които не му се виждат автентични. Следващият сваля още няколко, третият доизчиства. Така възможността да се сбърка остава до една-две картини. Това се прави, защото вече всички знаят, че на пазара в България,

 

особено пък в частните колекции, има много фалшификати

 

И за да се застраховат, правят такъв сериозен подбор", разказва още спецполицаят.

 

На въпрос доколко сертификати от изкуствоведи дават гаранция за автентичност на произведението, инспекторът отговори: "Какво точно е сертифицирането - това не съществува в правния мир, няма никаква юридическа стойност... Документи, които претендират, че са сертификати за автентичност, които обикалят в търговската мрежа, ги няма никъде в правния мир. Няма институция, която ги издава или която да ги провери".

 

"Всякакви специалисти - реставратори, изкуствоведи и какви ли не още експерти, издават някакви сертификати за автентичност, подписват се. Правят го срещу заплащане, като частни лица. Някои дори не са виждали произведението, мятат им една снимка на електронната поща и те се подписват. Но какво носи един такъв документ?", допълни Папалезов.

 

По думите му в полицията са работили и по случаи със сертификати с невярно съдържание, издадени от специалисти, работещи "в една софийска и една варненска галерия".

 

Досега обаче работата на полицията по пресичане на цялата тази дейност е била затруднена, тъй като

 

до януари 2019 г. в законодателството изобщо няма описано престъпление фалшифициране

 

и продажба на фалшификат. Правенето на нерегламентирано копие подлежеше на административно наказание, за което се налагаше до 2000 лв. глоба.

 

"Правил съм си труда да проверя - за 2017 г. Министерството на културата има само три наказателни постановления за нерегламентирани копия. Само три! При положение, че както казах, пазарът на фалшификати е значително по-голям", отбеляза инспекторът.

 

До миналата година единственият начин полицията да разследва фалшификациите и фалшификаторите е бил по жалба на пострадалия, най-вече на колекционера. "За осем години сме имали само три или четири досъдебни производства, образувани по жалба на някой, че е измамен с фалшификати", отбеляза още Папалезов.

 

Четете интервюто с Ангел Папалезов - тук

 ÐÐ° 17 юни организаторите на изложбата "Модернизъм и авангард. Българската перспектива", която бе открита на 30 май в галерия "Структура" в София, потвърдиха, че някои работи, включени в експозицията, наистина са фалшиви.<br /><br />В момента в изложбата те са представени със снимки.

 

Източник:https://www.dnevnik.bg/


103578